„T. György nagy úr volt. Sok becses marhája,
Kincse volt temérdek, s arra büszke mája.
(…)
Jött (…) a kész haszonnak egy felét fölenni,
Más felét magának tarsolyába tenni.”
T. György
budai polgárcsalád szülötte, jogásznak tanul. Mint ilyen, az
anyatejjel együtt szívta magába a régi polgári erényeket és
értékrendet: a magántulajdon tiszteletét, a kemény munka
becsületét és az adakozás boldogságát.
T. György számára kiemelkedően
fontos a jó modor és a kifinomult ízlés. Próbálja magát távol
tartani a köznép brutális hordáitól – azonban, bármennyire
szégyelli maga és mások előtt is, mégis tudja, hogy valahol
mélyen ő is plebejus lelkületű. Ezért T. György számára
kiemelkedően fontos kérdés volt egész élete során a
csőcselékhez való viszonya. Annak primitív, egyszerű szokásai
és előítéletei viszont megakadályozzák azt, hogy T. György és
a plebs között valódi kapcsolat alakuljon ki. T. György jó
szándékú közeledései így rendre zátonyra futnak – talán
éppen azért, mert T. György hiába próbál meg az egyszerű
emberek nyelvén szólni hozzájuk, modorát nem képes
megváltoztatni, nem tud másik emberré válni. Annak ellenére,
hogy jeles napokon kocsival furikázza körbe a városban apja pénzén
az alsóbb társadalmi réteget, azok továbbra is egy gazdag,
túlságosan is kifinomult csodabogarat látnak benne – afféle
„outsidert”. Ezt a benyomását csak tovább rontja a helyzethez
soha nem illő beszédstílusával. Szokásait sem tudja levetkőzni,
és nem érti: miért néznek rá furán, mikor csak egyszerűen
igényesebb, udvariasabb és tisztább az átlagnál? Miért baj az,
ha valaki egy gyorsétteremben csak akkor hajlandó hozzákezdeni a
már kifizetett fogásához, ha valaki kéztisztítókrémmel szolgál
neki? Ki tudja ki evett ott előtte, egyáltalán, miért nem lehet
normális vendéglőben enni? Miért baj az, ha valaki éppen nőnapon
nyelvvizsgázik, és a vizsgáztatónőknek, valamint
vizsgázótársnőinek is virágot visz? Mert van pénze virágot
venni? Egyébként az ilyen dolgoknak evidensnek kéne lennie! Miért
baj az, ha valaki kiáll egy színdarab mellett, amelyet történetesen
egy, az ő politikai felfogásával gyökeresen ellenkező elveket
valló művész rendezett, annak ellenére, hogy ő is tudja –
hiszen kifinomult ízlésére oly büszke –, hogy az a színdarab
kriminális? Talán tanulmányaiból fakadóan, de feltámad benne az
igazságosság-érzete.
T. György a plebs gyűlöletkeltő,
szélsőségesen liberális szónokainak rémálma. A köznyelvből
és a fentebb stílből egyaránt merítő szókincsével, egészen
egyedien megszerkesztett, a magyar nyelvet megújító mondataival a
nyelvművelés egy teljesen új szintjére lépett – neki
tulajdonítják az új nyelvi és esztétikai szemlélet, az
újmodorosság megteremtését. T. Györggyel egyszerűen nem érdemes
vitatkozni, hisz úgyis mindig neki van igaza. Nincsenek előítéletei,
a létezőket és az eszméket mindig az adott helyzetben mérlegeli,
az előzményeket és a következményeket semmibe véve. T. György
a vitákból és meggondolatlannak tűnhető, másokra tekintettel
nem levő cselekedeteiből nem csinál nagy ügyet. A hatalmas ellene
irányuló gyűlölet tompulni látszik, T. Györgyöt egyre jobban
elfogadják szemmel látható hibái ellenére. Sőt, egyre többen
kezdik el tisztelni őt amiatt, amilyen „sztoikus, már-már
heroikus” nyugalommal tűrte a „kiközösítés forró poklát”.
T. Györgynek pedig semmi sem kell
ennél jobban; hiszen a sok konditeremben eltöltött óra és az
újabb és újabb közösség- és barátkeresésbe vetett energia
ellenére – T. György rettentően magányos. Idővel remélhetőleg
ezt is kinövi, ahogy a korlátoltságát is – bár az utóbbira
nincs túl sok esély.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése